Ügyfélkapu nyitása, aktiválása

1. Mi az Ügyfélkapu?

Az Ügyfélkapu a magyar kormányzat rendszere, aminek segítségével elektronikusan lehet ügyet intézni. Személyazonosságunk igazolása után, biztonságban kapcsolatba tudunk lépni az elektronikus közigazgatási szolgáltatást és ügyintézést nyújtó szervekkel.

2. Hogyan hozhatjuk létre?

Ügyfélkaput létrehozni kétféleképpen lehet. Személyesen vagy pedig az Ügyfélkapu főoldaláról.

 Amennyiben személyesen szeretnénk létrehozni, azt megtehetjük bármelyik okmányirodában, kormányhivatali ügyfélszolgálati irodában, adóhatóság ügyfélszolgálatán vagy külképviseleten. Személyes ügyintézés esetén, miután az ügyintéző leellenőrizte személyazonosságunkat, kapunk egy felhasználónevet és aláírjuk az ezzel kapcsolatos adatlapot. Ezután, a rendszer elküld a megadott e-mail címünkre egy egyszer használatos úgynevezett aktiváló kódot, amellyel aktiválni kell az Ügyfélkaput az első belépés alkalmával.

Az aktiválás során meg kell adnunk a kapott felhasználónevet és az e-mailben szereplő aktiváló kódot. A kód egyszer használatos, ezért miután beléptünk egyből meg kell adnunk helyette egy jelszót. Az aktiválást a személyes regisztrációt követően 5 napon belül el kell végezni, mert az 5 nap letelte után az aktiváló kód törlődik. Ha elfeledkeztünk ebben az időszakban beaktiválni a regisztrációnkat, akkor az Elfelejtett jelszó menüpont segítségével tudunk új kódot kérni.

Amennyiben az Ügyfélkapu weboldalán keresztül indítjuk a regisztrációnkat, az ügyfélkapu oldalán ki kell töltenünk egy adatlapot. A felhasználó nevünketmi választjuk ki. Amennyiben a választott név már létezik, újat kell választanunk, viszont erről csak az adatlap elküldése után kapunk értesítést. Ebben az esetben addig kell folytatnunk az új felhasználónév keresését, amíg egy olyat nem találunk, ami még nem foglalt.

Ezután a megadott e-mail címünkre kapunk egy egyszer használatos belépési kódot, amivel tudjuk aktiválni az ügyfélkapunkat. Ahhoz, hogy a regisztráció végleges legyen, az adatlapot digitálisan aláírva kell elküldeni, mert ellenkező esetben csak ideiglenesen leszünk beregisztrálva. Az ideiglenes regisztráció 30 napig érvényes. A hitelesítést 30 napon belül el kell végezni személyesen bármelyik okmányirodában különben az adatok és a regisztráció törlődik.Fontos, hogy az ideiglenes regisztrációval az elektronikus közigazgatási szolgáltatásoknak csak a szűkebb körét tudjuk igénybe venni.

Ha van elektronikus aláírásunk minősített tanúsítvánnyal, akkor elektronikus úton is végleges a regisztrációnk, nem kell hozzá személyesen megjelennünk egy okmányirodában.

 

3. Mi szükséges az Ügyfélkapus regisztrációhoz?

A regisztrációhoz rendelkeznünk kell egy e-mail címmel, mert arra kapjuk meg az aktiváló kódot, ezen kívül rendelkeznünk kell egy személyazonosításra alkalmas hatósági igazolvánnyal (Ez lehet személyazonosító igazolvány, útlevél, 2001. január 1. után kiállított kártya formátumú vezetői engedély).

A személyi adat- és lakcímnyilvántartás hatálya alá nem tartozó külföldiek esetén az azonosítás az útlevél, valamint – ha azzal rendelkezik – a magyarországi tartózkodásra jogosító engedély alapján történik.

A személyi adat- és lakcímnyilvántartás hatálya alá nem tartozó EGT tagállamok állampolgárainak azonosítása útlevél vagy más személyazonosításra alkalmas okmány alapján történik.

 

4. Rendelkezhetünk egyszerre több ügyfélkapuval is?

Igen, létre lehet hozni több személyes ügyfélkaput is, viszont ennek létrehozása már nem ingyenes. Díja a mindenkori általános tételű eljárási illeték összegével megegyező igazgatási szolgáltatási díj, jelenleg 3000 forint.

 

További információ:https://ugyfelkapu.magyarorszag.hu/

Nem lehet hozzászólni a cikkhez.